м. Дніпро, вул. Високовольтна, 10, офіс 16,
тел. +380 (50) 362-02-12.

м. Дніпро, вул. Б. Хмельницького, 14-а,
1-й вхід, офіс 38, тел. +380 (63) 709-73-10.

м. Дніпро, пр. І. Мазепи, 42, офіс 10,
тел. +380 (67) 535-13-30.

Профорієнтація - не вирок, профорієнтація - це шлях до самого себе,
який ви пройдете разом із психологом

Кожна профорієнтація - по-своєму унікальний випадок. Не буває двох однакових профорієнтацій. Підлітка, дорослого або батьків підлітка призводить на профорієнтацію якесь дуже важливе внутрішнє питання, на яке гостро назріла необхідність знайти відповідь. Як правило, це такі питання: хто я? який я? для чого я живу? що я можу дати цьому світу? що світ може дати мені? що я реально вмію робити? що я реально знаю?

Під час кожної профорієнтації у підлітка або дорослого є можливість пройти шлях і знайти дорогу, у першу чергу, для самого собе, адже профорієнтація невіддільна від особистості людини. Скільки б не було профорієнтацій - кожна з них - особливий випадок, адже ми маємо справу з унікальною особистістю та вродженим темпераментом, що сформував певним чином характер, звички, інтереси, а також рівень розвитку інтелекту. Усі ці характеристики і впливають на те, в якій професії людина може себе найповніше реалізувати.

З усіх підлітків і дорослих, які проходили профорієнтацію, була тільки одна дівчина, що мала чіткість і ясність щодо вибору професії. Дівчина навчалася тоді в 10 класі, і відразу сказала, що прийшла на профорієнтацію для того, щоб перевірити правильність свого вибору стати економістом. Сказала вона це твердо і впевнено, сумнівів у неї не було.

Вона пройшла комп'ютерне тестування, де в кожному з трьох розділів професія економіст - набрала найбільший коефіцієнт подібності. З дев'яти можливих профілів, фінансово-економічний профіль набрав максимальний бал. І за загальними результатами на першому місці була професія економіст. Батьки дівчини теж бачили свою дочку економістом, саме так, як показало комп'ютерне тестування. Це називається - одноголосно! Хочу сказати, що такий результат - велика рідкість. Із тисячі - один єдиний. І мені, як психологу, було нудно. У цьому випадку я відчувала свою непотрібність.

Якщо такої єдності за результатами комп'ютерного тестування не спостерігається, то потрібно уважно аналізувати, співвідношення отриманих результатів з тією живою людиною, яка знаходиться перед тобою, із її життєвою ситуацією. Проводячи профорієнтацію ми, хоч і з дозволу підлітка або дорослого, але втручаємося в його внутрішній світ, у його внутрішній простір. І потрібно бути дуже коректними з тим, до чого нам дозволили доторкнутися, і розуміти, що ми маємо справу з надіями і сподіваннями людини. Враховувати, що інколи людина знаходиться в певній життєвій ситуації і що в неї часто певні обмеження.

Наприклад, на одну з моїх перших профорієнтацій прийшла дев'ятикласниця. Коли я стала зачитувати отримані результати, вона просто скам'яніла: вона сиділа мовчки, у неї текли сльози, і вона їх охайно витирала ліктем, щоб мама не помітила. Мама йшла щаслива, мамі результати сподобалися, а дівчина показала мені, щоб я нічого не казала мамі про її справжнє захоплення – хореографію. Вона боялася, що маму засмутить її вибір, який би вона зробила сама, і що мама просто припинить оплачувати її тренування.

У цьому випадку підліток щосили намагався відповідати очікуванням матері і не хотів непокоїти батьків. Вони вважали захоплення хореографію заняттям непрактичним і безглуздим у професійному плані. Тому дівчина відповіла на питання тесту не як хотіла сама, а як від неї очікувала мама. І це було очевидно.

Важливо розуміти, що результати комп'ютерного тестування – це не вирок, їх потрібно правильно трактувати й розуміти, що вони означають в даному конкретному випадку. Щоб не травмувати підлітка або дорослого, а підтримати, допомогти знайти справжнього себе, підібрати таку професію, у якій людина зможе оптимально реалізувати свої природні нахили і здібності. У цьому я бачу своє головне завдання психолога.

Галина Полякова, психолог-профорієнтолог Центру розвитку "ДІАЛОГ".